[Recenze] Frostpunk 2 - Přežití mas visí na vlásku
Gameplay
Jak jsem již zmínil, druhý díl se výrazně liší od svého předchůdce. Zatímco v prvním Frostpunku jste se soustředili na jednotlivé budovy a rozhodování bylo přímočaré, nyní máte na starosti celé čtvrti a vyšší tisíce obyvatel. Už od začátku hry se neomezujete na stavbu jednoduchých domečků, ale rovnou plánujete celé obytné i průmyslové čtvrti, ve kterých můžete budovat specifické budovy. Výběr staveb je široký a umožňuje vám nabídnout svým lidem vše, co potřebují. Chléb a hry, to přece masy potřebují. Zde ještě přidejme teplo domova. Těžba a získávání surovin tak hraje zásadní roli, jak udržet životaschopné město. Do hry nově vstupuje ropa. Oproti prvnímu dílu musíte nyní přemýšlet ve velkém měřítku, protože se staráte o tisíce obyvatel, ne jen o několik stovek. Nárůst v počtu obyvatel vede k novým výzvám, zejména proto, že se lidé začínají sdružovat do politických struktur. Novinkou je parlament, který mě osobně často přivedl do úzkých. Přímé vládnutí, které známe z prvního dílu, ustoupilo "demokracii". Politické frakce mají své názory a vy se tak často setkáváte s různými dilematy při tvorbě zákonů, které ovlivňují celé masy obyvatel. A dejte si pozor, vaše jednání také může vyvolat občanskou válku. Kromě starostí o vaše město se hra více zaměřuje i na prozkoumávání širých ledových plání, což známe už z prvního dílu. Novinkou je ale budování zcela nových kolonií mimo hlavní město. A právě tento proces je také klíčový, nejen kvůli získávání dalších surovin, ale také pro obchod a nastavení správné ekonomiky mezi vašimi koloniemi, hlavně kvůli přežití. Frostpunk 2 tak přináší mnoho nových mechanik, které si časem osvojíte a které vás budou bavit. Přesto některé aspekty hry stále vyžadují doladění. Pro hráče, kteří si zamilovali první díl, může být tento nový rozsah a složitost trochu těžší na strávení, včetně mě.
Příběh
Hodnotit příběh u survival strategie není stejné jako u epického RPG dobrodružství, přesto se zde setkáme s kampaní, která nás provede základními mechanikami hry. Dokonce nás zde uvítá i několik cinematiců. Příběh se odehrává 30 let po událostech prvního dílu. Jako nový steward se nyní ocitáte v nové éře, kde se na scéně objevují nové frakce, toužící získat moc pro sebe, a kde je přežití stále hlavní prioritou. Příběh je rozdělen do prologu a pěti scénářů, z nichž každý se zaměřuje na různé aspekty hry, od klasického přežívání, tvorby města a kolonií až po novinku v podobě politiky. Průchod kampaní vám zabere několik hodin, během kterých se naučíte nové herní mechaniky. Ať už jste nováček nebo veterán prvního dílu, doporučuji každému, aby si tuto kampaň prošel a nevrhal se rovnou do sandboxu, protože ústředním bodem nového Frostpunku už není jen starost o jedno město a pár stovek obyvatel, ale nyní máte na starosti celé masy, kolonie, a obyvatelstvo se počítá na tisíce. Příběh však jako celek funguje výborně a výrazně přispívá k celkovému zážitku ze hry. Je hutný a ponurý, čímž dokonale ladí s mrazivou atmosférou.
Zpracování
Frostpunk 2 jsme původně měli hrát již na začátku léta, ale po uzavřené betě se vývojáři z polského 11 Bit Studios rozhodli hru odložit na 20. září. Tvůrci uvedli, že tento dodatečný čas potřebovali k doladění různých aspektů hry. Zdá se, že toto rozhodnutí se vyplatilo, protože co se týče optimalizace, hra dopadá poměrně dobře. Během hraní jsem narazil jen na nižší jednotky drobných grafických glitchů. Občas zazlobily i FPS. Nicméně zpracování některých herních prvků zůstává problematické. Pro nováčky i pokročilé hráče může být uživatelské rozhraní matoucí. Ačkoliv hra obsahuje tutoriál, ten vás místo intuitivního vedení spíše nutí k podrobnému pročítání, což by v prologu mohlo být vyřešeno lépe. Ve hře však chybí česká lokalizace. Také mapa může hráče potrápit svou nepřehledností. Frostpunk 2 se skutečně liší od prvního dílu, takže naladit se na nové herní mechaniky může chvíli trvat.
Grafika/Audio
Šest let od vydání prvního dílu představuje v herním průmyslu značný časový odstup, což se výrazně projevilo na vývoji druhého dílu. Frostpunk 2 nyní běží na Unreal Enginu 5, což je hned patrné na první pohled. Grafika je detailnější a výrazně pokročila ve srovnání s prvním dílem. Budovy jsou vykresleny s ohromující precizností, efekty jsou pohlcující a prostředí mrazivé krajiny kolem vás je vytvořeno s takovým smyslem pro detail, že skutečně cítíte chlad, který prostupuje celým světem hry. Hudební doprovod je stejně působivý a přispívá k budování temné, beznadějné atmosféry, kterou zmiňuji v části o atmosféře níže. Celkově je tento posun v audiovizuálním zpracování krokem kupředu, který hře přidává na působivosti.
Atmosféra
Dal jsem již na vědomí, že audiovizuální zpracování je skutečně vynikající. Grafická stránka a detaily prostředí jsou pěkně zpracované, což výrazně přispívá k celkovému dojmu ze hry. Atmosféra je plná ponuré beznaděje, a přesto v ní zůstává malý záblesk naděje. Stylizace hry naprosto splnila má očekávání. Temná a pochmurná atmosféra je dokonale podtržena hudbou, která skvěle navazuje mrazivý dojem. Hudební doprovod tak ještě více umocňuje ten tíživý pocit, který hra vyvolává. Za mě klobouk dolů, zejména za výjimečnou stylizaci.
Klady
- Soundtrack a grafické zpracování na jedničku
- Celková atmosféra
- Množství obsahu
- Příběh
- Modifikace
Zápory
- Chybí česká lokalizace
- Zpočátku matoucí a nepřehledné
- Musíte se smířit s tím, že jde o jinou hru než první díl
Připnuto:
Sdílej a poděl se s přáteli:
Hej hráči! Jak se ti to líbilo? Ohodnoť to!